Opinionsblogg

Det är dags att alla kränkta män sätter sig ner och håller käften

Efter mitt inlägg om Sveriges riktiga landslag i fotboll, alltså damlandslaget möttes jag av ett hav av kränkta och förbannade män som för att göra en lång historia kort tyckte att jag borde sätta mig ner och hålla käften.
 
Blev jag förvånad? Självklart inte, jag hade ju skrivit en text som handlade om något så provocerande som att kvinnor borde värderas och respekteras på samma sätt som män gör. Och inte nog med det, jag hade mage att dra in fotboll och hävda att kvinnors och mäns lika värde borde gälla även där. 
 
Det här är långt ifrån första gången jag blir attackerad av kränkta män och som vanligt så slås jag av den totala avsaknaden av analys, den nästintill fascinerar mig. Det där med att fundera på varför saker och ting är som de är existerar liksom inte och att gå steget längre och faktiskt ifrågasätta och problematisera är inte bara ointressant utan det ska motarbetas och stoppas till varje pris.
 
Tillexempel så är att jag ifrågasätter och problematiserar damfotbollens låga status så pass provocerande så att dessa män känner att de på fullaste allvar har rätt att skicka meddelanden till mig där de bland mycket annat kallar mig för subba och till och med hotar mig. Frågan är om denna enorma vrede som ligger bakom att de här männen tar sig rätten att bete sig såhär verkligen endast beror på att vi har olika åsikter när det kommer till dam och herrfotboll, jag tvivlar starkt på det.
 
I stället så är jag övertygad om att de provoceras av mig för att jag som tjej tar plats och vägrar acceptera rådande könsmaktsstrukturer, strukturer där män står överst och sitter på makten. När deras position högst upp på toppen ifrågasätts och hotas så blir de förbannade och vill med alla medel krossa det hotet, svårare än så är det inte. 
 
Min text om damfotboll är bara en av väldigt många texter där jag skrivit om hur patriarkatet och kvinnoförtrycket tar sig uttryck i vårt samhälle men responsen jag får från kränkta män är alltid densamma.
 
Förutom att jag blir både hatad och hotad och kallad för hemska saker så får jag också alltid veta att jag bara inbillar mig, orättvisorna jag skriver om existerar enligt dessa män oftast inte alls och om de existerar så beror det inte alls på något patriarkat eller på kvinnoförtryck, det är till och med så att patriarkatet och kvinnoförtrycket inte finns överhuvudtaget och varför jobba emot något som inte finns?
 
De här männen förminskar och förlöjligar alltså de strukturella orättvisor som kvinnor måste leva med varje dag, de attackerar och hotar kvinnor som kämpar för att skapa förändring och samma män hävdar sedan att det här med patriarkatet och kvinnoförtrycket bara är något som kvinnor fantiserat ihop.
 
Tycker att det här talar sitt tydliga språk och det är rätt uppenbart att det inte är jag som ska sätta mig ner och hålla käften, det är dags att alla kränkta män gör det. 

Kommentarer

#1 - Ann

Hurra! Bra rutet. Instämmer i vartenda ord!

#2 - Kjell Olsson

bra skrivet!
DU belyser på ett bra sätt väldigt grava problem hos somliga.
jag är förvånad över att folk ens kan reagera/agera på det sättet.
känns som dem som skriver skit till dig är samma folk som går apeshit om man är kritisk mot sd eller liknande saker.
jag tycker du gör ett fantastiskt jobb och du är stark och modig som inte låter dig tystas av några få idioter.

Kommentera