Opinionsblogg

Skäms du inte Johan Hakelius?

 
Jag skrev en text för några dagar sedan om hur less jag är på män som tycker sig ha rätt att bestämma hur det är att vara kvinna och förminskar det förtryck vi utsätts för. Dagen efter att min text publicerades kunde man i Expressen läsa en krönika skriven av ett riktigt praktexempel på en av dessa män vid namn Johan Hakelius.
 
I Johans krönika ifrågasatte han hur många av de sexuella övergrepp som anmälts på festivaler under sommaren som verkligen var övegrepp och inte "pinsamt tonårsfummel som nu alla vill göra polisärenden av". Förutom att denna krönika gjorde mig riktigt förbannad så fick den mig också att skämmas. Att det år 2016 är så pass socialt accepterat att ifrågasätta och håna kvinnor som blivit utsatta så att man helt öppet skriver en krönika om det i Expressen är inte bara skrämmande, det är också fruktansvärt pinsamt. Har vi allvarligt talat inte kommit längre?
 
I mitt liv så har jag alldeles för många gånger behövt vara med om att män tagit på min kropp mot min vilja och trots detta så har jag, jämfört med ofantligt många kvinnor, haft tur. Vi lever i en våldtäktskultur där i snitt hundra kvinnor om dagen våldtas och de som vågar anmäla skuldbeläggs för det som hänt dem genom att de får frågor om vad de hade på sig, hur mycket de druckit och om de sa nej tillräckligt tydligt. 
 
Det här stannar inte i rättsalarna utan genomsyrar hela samhället och det läggs mer energi på att säga åt kvinnor  hur dom ska klä sig och bete sig för att undvika att bli våldtagna än vad det läggs energi på att få män att sluta våldta. Detta i sin tur leder till att kvinnor lär sig att skuldbelägga sig själva. Vi lär oss att om någon tafsar eller på annat sätt sexuellt trakasserar oss så är del vårt fel och om vi tar illa upp så är det vi som överdriver, vi som inte kan ta ett skämt, vi som har missförstått eller vi som överreagerar. 
 
I ett sådant här samhällsklimat så förstår vem som helst att det inte finns någon risk att en massa kvinnor anmäler i onödan, tvärtom så vet vi att mörkertalet när det kommer till sexuella övergrepp och våldtäkter är enormt.
 
På senaste tiden har vi dock trots allt kunnat se en positiv utveckling och fler och fler kvinnor vågar berätta och vågar anmäla. Men, som vanligt när kvinnor bryter sig loss från patriarkatet och utvecklingen går åt rätt håll så sätter män käppar i hjulet, det slår liksom aldrig fel.
 
Att Hakelius hellre ifrågasätter kvinnors upplevelser än att inse att en högre anmälningsfrekvens är en positiv utveckling visar bara på hur samhällspatriarken krampaktigt försöker hålla fast vid sin maktposition. Härmed kan vi också en gång för alla döda myten om att det bara är outbildade och arbetslösa män som aktivt jobbar för att upprätthålla kvinnoförtrycket, uppenbarligen så gör även män som jobbar som skribenter på Expressen det.
 
Ärligt talat Johan Hakelius, skäms du inte?

Kommentarer

#1 - Erik

Tror ärligt talat inte att en konservativ fåne som Hakelius har vett nog att skämmas för sina övergreppsfrämjande åsikter...

#2 - Marcus

Men snälla nån, indignationsjournalistiken behöver inte lyftas till nya höjder. Håll dig lite mer sansad Matilda!

#3 - Oliver

Så jävla bra text! fortsätt med det du gör! :D:D

Kommentera